• دسته بندیها
    • Safeam_Team
  1. سئو چیست؟ معجزه بهینه سازی

سئو چیست؟ معجزه بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

photo 2025 05 03 21 52 40

سئو یا به انحصار (SEO) مخففِ (Search Engine Optimization) که با نام (اس ای او) هم شناخته میشود، مجموعه کار هایی است که در یک وبسایت انجام میشود تا در نتایج گوگل نمایش داده شده و رتبه بگیرد، یا بصورت ساده، اعمالی که با آن وبسایت خود را برای موتور های جستجو بهینه سازی میکنید سئو نام دارد.

از تعاریف ساده که بگذریم،

اهمیت سئو در چیست؟ چرا باید سایت خودمون رو سئو کنیم و چه دلیلی باعث میشه صاحبان سایت ها اینهمه برای سئوی سایتشون هزینه کنن؟

درواقع موتور های جستجو آنقدری که فکر میکنید کامل نیستند و نمیتوانند بصورت کامل درک کنند که چه سایتی نیاز کاربر را برطرف میکند یا واقعا کارآمد است یا خیر، به همین دلیل شما باید با قدم هایی که در راستای سئو برمیدارید وبسایت خود را برای موتور های جستجو بهینه سازی کنید تا این شکافی که در موتور های جستجو هستند را برطرف کنید و به گوگل بفهمانید که سایت شما کارآمد است تا گوگل آن را بعنوان سایتی که نیاز کاربر را برطرف میکند قبول کند و در صدر نتایج نمایش دهد، و این امر باعث بیشتر شناخته شدن شما در حوزه خودتان میشود و در آخر باعث افزایش کاربر و فروش و سود بیشتر میشود؛ به همین دلیل مالکان سایت ها هزینه های زیادی برای سئوی سایت خود میکنند.

حال، موتور های جستجو چیستند؟

اگر بخواهیم توضیح کاملی درمورد ماهیت، تاریخچه و نحوه پیدایش موتور های جستجو بدهیم، به خودی خود یک صفحه مجزا نیاز دارد و در این مطلب نمیگنجد؛

اما اگر بخواهیم یک توضیح کلی درمورد موتور های جستجو بدهیم، موتور جستجو یک سیستم نرم افرازی است که در پاسخ به سوال کاربر، لینک هایی به صفحات وب در اختیار او قرار میدهد.

اولین موتور جستجوی جهان، “آرچی” نام داشت که در سال 1990 توسط آلن امتیج ایجاد شد؛ اما امروزه هیچ اسمی از آن برده نمیشود و به کل از یاد ها رفته.

پروژه مهم ترین و پر استفاده ترین موتور جستجوی جهان یعنی گوگل هم در سال 1997 شروع شد و نام اولیه اش “گوگول” (Googol) به معنای عدد 1 که در ادامه 100 صفر را به همراه را دارد بود که بعد ها به “گوگل” (Google) تغییر نام داد و در 4 سپتامبر 1998 شروع به کار کرد.

قبل از گوگل، موتور جستجوی “یاهو” (Yahoo) شروع به کار کرده بود و شهرت نسبتا بالایی داشت و گوگل در مقایسه با یاهو بسیار کمتر شناخته شده بود؛ اما خود یاهو خودش را نابود کرد. در سال 2000 میلادی، گوگل و یاهو باهم دست بر شراکت زدند و طبق قراردادی بین گوگل و یاهو، یاهو موظف بود در هر صفحه سرچ عبارت (Powered by Google) یعنی “پشتیبانی شده توسط گوگل” را به نمایش دربیاورد. یاهو که از شهرت خود اطمینان داشت، فکرش را هم نمیکرد اینکار باعث شود گوگل بر سر زبان ها بیافتد و رفته رفته از یاهو جلو بزند تا جایی که یاهو را حتی در آینه عقب خود نبیند. امروزه کمتر نوجوانی حتی نام یاهو را میشناسد غافل از اینکه یاهو زمانی برو بیایی برای خود داشت و بیشترین سهم موتور های جستجو دست آن بود.

(نموداری از استفاده کاربران از موتور های جستجوی حال حاضر)

تاریخچه سئو: سئو میکردن وقتی سئو مد نبود!

از آنجایی که هر قدمی در راستای بهبود سایت، قدمی در بهبود سئو هم حساب میشود؛ نمیتوان تاریخ دقیقی بر سئو نهاد، اما بر اساس شواهد تقریبی و مقاله ای از “دنی سالیوان” کارمند گوگل، لفظ سئو (SEO) برای اولین بار در سال 1997 توسط “بروس کلِی” کشف شد؛ پس بر این اساس، استفاده از سئو برمیگردد به 28 سال قبل.

طبق گفته ها، در اوایل سئو فقط به “آن پیج” (On Page) یا همان “سئوی داخلی” ختم میشد و سئوی آف پیج (Off Page) یا همان “سئوی خارجی” هنوز کاربردی نداشت. اگر هنوز با سئوی “آن پیج” و “آف پیج” آشنایی ندارید در ادامه به معرفی و توضیحات آن میپردازیم.

پس از گذشت زمان و افزایش محتوا در سرتاسر دنیا، مردم نیاز به سئو را بیشتر درک کردند، چون فضای وب از فضای مقاله ای خارج شده بود و استفاده مردم از آن به دلیل راحتی در استفاده و دسترسی به منابع بسیار، افزایش یافته بود و حال در هر حوزه در هر کشور یا منطقه ای چندین وبسایت وجود داشت که رقابت بین آنها افزایش یافته بود و برای جلو زدن از رقیب خود و فروش بیشتر، نیاز داشتند تا بیشتر دیده شوند.

مراحل اصلی سئو: سه ترکیب برنده که برای هر سایتی لازمه!

بصورت خلاصه، مراحل اصلی و مهم سئو در سه کلمه معنا میشود، سئوی تکنیکال (Technical SEO)، سئوی آن پیج (On Page SEO) و سئوی آف پیج (Off Page SEO).

1.سئوی تکنیکال (Technical) :

یکی از مراحل اصلی بهینه سازی وبسایت برا موتور های جستجو، سئوی تکنیکاله که اهمیتش بقدری بالاست که نیاز به تاکید نداره و یکی از پایه های اصلی سئو محسوب میشه. سئوی تکنیکال مربوط میشه به خود وبسایت، یعنی طراحی وبسایت چه از لحاظ ظاهری و چه باطنی؛ کد های سایت، نحوه طراحی سایت، محل قرارگیری هر دکمه و المان در سایت، یوزرفرندلی بودن سایت و هر چیزی از این قبیل.

بهبود سئوی تکنیکال، چه بصورت مستقیم و چه بصورت غیرمستقیم تاثیر داره. بصورت مستقیم، با بهبود سئوی تکنیکال وبسایت خودمون رو برای موتور های جستجو آماده میکنیم تا بهتر و راحت تر روی وبسایت ما کراول (خزش) انجام بدن و راحت تر سایت ما رو بررسی و رتبه دهی کنن؛ و بصورت غیرمستقیم، با بهبود سئوی تکنیکال، استفاده از وبسایت ما برای کاربران راحت تر میشه و باعث میشه کاربر های بیشتر توی وبسایت ما بمونن که مزیت بسیاری به حساب میاد.

2.سئوی آن پیج (On Page) :

سئوی داخلی، بهینه سازی صفحات خود سایت برای موتور های جستجوی گوگله، برای مثال:

  1. بهینه سازی لینک دهی بین صفحات (لینک دهی بین صفحات مرتبط و عدم لینک دهی به صفحات غیرمرتبط یا 404)
  2. تولید محتوای بهینه (نوشتن محتوایی که نیاز کاربر رو برطرف کنه)
  3. افزایش سرعت لود سایت
  4. ریسپانسیو بودن سایت (بالا اومدن سایت روی هر اندازه و هر دستگاهی اعم از موبایل، کامپیوتر و لپتاپ بدون به هم ریختن چیدمان سایت)

3.سئوی آف پیج (Off Page) :

سئوی آف پیج، اقداماتیه که خارج از سایت ما انجام میشن و روی اعتبار و محبوبیت سایت ما تمرکز دارن. البته برخی از اقداماتی که داخل سایت انجام میشن هم میتونن آف پیج در نظر گرفته بشن.

چند مورد از اقدامات سئوی آف پیج:

  1. بک لینک (Backlink): گرفتن لینک از سایتای دیگه به سایت خودمون
  2. رسانه و سوشال مدیا: فعالیت توی رسانه های دیگر و کار روی برندینگ سایت
  3. محتوای مهمان: گست بلاگینگ (Guest Blogging) یکی از اون مواردیه که توی سایت خودمون انجام میشن ولی آف پیج در نظر گرفته میشن؛ محتوای مهمان یعنی توی وبسایت خودمون محتوایی برای یک سایت دیگر بنویسیم.

سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه: مواظب باش لو نری!

کار کردن روی سئو مثل رانندگیه، یا اونقدر مثل بچه مثبت ها رانندگی میکنی که بهت شک میکنن، یا اونقدر دیوانه وار رانندگی میکنی که هر لحظه یه تصادف مرگبار رو از بیخ گوش میگذرونی. توی نوع اول که بهش میگن سئوی کلاه سفید (White Hat Seo)، رسیدن به مقصد خیلی طول میکشه ولی حتمیه؛ با نوع دوم هم که بهش میگن کلاه سیاه (Black Hat SEO) میتونی خیلی سریع به مقصد برسی، ولی احتمال داره تو مسیر تصادف کنی و مجروح بشی یا خدایی نکرده باعث مرگ بشه. حالا این وسط بعضیام هستن که مطمئن رانندگی میکنن، ولی وقتی موقعیت جوره یه شیطنتی هم میکنن ولی مواظبن که لو نرن! به این نوع از سئو هم که ترکیبی از دوتا نوع بالاییه میگن سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO).

سئوی کلاه سفید، یعنی بر اساس قوانین گوگل بری جلو که خود گوگل بهش میگه تکنیک های “اخلاقی”

مثلا محتوای خوب بزنی، از کلمات کلیدیت بصورت منطقی استفاده کنی و لینک سازی های طبیعی داشته باشی.

مزیت هاش چیه؟

  1. پایداره و بلندمدت
  2. خطر جریمه شدن و حذف شدن از نتایج گوگل رو نداره
  3. اعتبار برندت افزایش پیدا میکنه

برعکسش، سئوی کلاه سیاه، یعنی استفاده از تکنیک هایی که مغایر با قوانین گوگله یا به اصطلاح “غیراخلاقیه”

برای مثال، محتوای کپی شده بزنی، لینک سازی هات غیرطبیعی باشه یا لینک بخری و بجای استفاده درست از کلمه کلیدی، اونقدر کلمه کلیدیتو استفاده کنی که باعث کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) یعنی استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی بشه.

معایبش چیه؟

  1. نتایجش کوتاه مدته و ناپایدار
  2. خطر جریمه شدن یا حذف شدن از نتایج گوگل بالاس
  3. تاثیر منفی روی اعتبار برندت داره

چطوری سایتمون رو سئو کنیم؟

اگر بخوایم سایتمون رو سئو کنیم، دو حالت کلی داره که بسته به بودجه، وقت و انتخاب خودمون میتونیم هرکدوم که خواستیم رو انتخاب کنیم.

1. خودمون سئو رو یاد بگیریم و روی سایت انجام بدیم:

منابع زیادی برای یادگیری سئو وجود داره، چه فیزیکی و چه آنلاین؛ از کتاب هایی مثل “کتاب آموزش سئو برای افراد مبتدی” توسط کمپانی Moz گرفته تا دوره های آموزشی رایگان و پولی که توی کل اینترنت پره که میتونیم با خوندن یا نگاه کردنشون روی دانش سئو مسلط بشیم و سایت خودمون رو سئو کنیم.

2. برون سپاری کنیم:

برون سپاری یعنی سایتمون رو بسپاریم به یک متخصص سئو تا سایتمون رو سئو کنه، با اینکار خیال خودمون رو از بابت دغدغه های سئو راحت میکنیم و همشون رو میذاریم رو دوش سئوکار، تا توی مدتی که سئوکار مشخص میکنه به نتیجه دلخواهمون برسیم. البته باید اینم در نظر داشت که برون سپاری هزینه بیشتری رو میطلبه که صد البته کاملا ارزشش رو داره.

در آخر و برای جمع بندی، این رو هم بهتون بگم که سئو وقت زیادی میطلبه و کاملا در طی روند سئوی سایت باید صبور بود و هیچ عجله ای خرج نکرد، محتوای با کیفیت زد و کاری کرد که کاربر با اولین ورودش به سایتمون، حس اعتماد بهش منتقل بشه تا موندگار بشه و از خدمات ما استفاده کنه یا خرید کنه.

اگر تجربه ای در این زمینه داشتید خوشحال میشیم توی بخش کامنت ها به اشتراک بذارید!

در حال پردازش، لطفا صبور باشید...

ارسال دیدگاه لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترینها

  • اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (DA) چیست؟ توضیح + مقایسه با DR
  • بازدید :

    photo 2025 05 28 15 47 38
  • ریدایرکت چیست؟ لینک هایی با گردن گیر ضعیف!
  • بازدید :

    photo 2025 05 13 10 06 59
  • ربات خزنده وب یا Web Crawler چیست؟ انواع + روش استفاده علیه گوگل!
  • بازدید :

    photo 2025 05 11 06 49 48
  • کیورد استافینگ Keyword Stuffing چیست؟ هرچی کمتر بهتر!
  • بازدید :

    photo 2025 05 11 06 49 49
  • موتور جستجو چیست؟ تحولی در دنیای تکنولوژی
  • بازدید :

    photo 2025 05 11 06 49 45
  • سئو آف پیج چیست؟ جذاب اما کمی پر خرچ!
  • بازدید :

    photo 2025 05 07 01 19 00
  • سئو آن پیج چیست؟ افزایش رتبه بدون نیاز به یک ریال خرج!
  • بازدید :

    photo 2025 05 07 01 19 06
  • EAT در سئو چیست؟ دستورالعمل های گوگل برای رتبه دهی
  • بازدید :

    photo 2025 05 03 21 52 29
  • سئو تکنیکال چیست؟ + گام های حیاتی برای بهبود سئو فنی
  • بازدید :

    photo 2025 05 03 21 52 40
  • سئو چیست؟ معجزه بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو
  • بازدید :

    photo 2025 03 08 16 05 59
  • وردپرس چیست؟ مزایا و معایب + مقایسه
  • بازدید :

پر بازدیدترین ها

  • اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی (DA) چیست؟ توضیح + مقایسه با DR
  • بازدید :

    photo 2025 05 28 15 47 38
  • ریدایرکت چیست؟ لینک هایی با گردن گیر ضعیف!
  • بازدید :

    photo 2025 05 13 10 06 59
  • ربات خزنده وب یا Web Crawler چیست؟ انواع + روش استفاده علیه گوگل!
  • بازدید :

    photo 2025 05 11 06 49 48
  • کیورد استافینگ Keyword Stuffing چیست؟ هرچی کمتر بهتر!
  • بازدید :

    photo 2025 05 11 06 49 49
  • موتور جستجو چیست؟ تحولی در دنیای تکنولوژی
  • بازدید :

    photo 2025 05 11 06 49 45
  • سئو آف پیج چیست؟ جذاب اما کمی پر خرچ!
  • بازدید :

    photo 2025 05 07 01 19 00
  • سئو آن پیج چیست؟ افزایش رتبه بدون نیاز به یک ریال خرج!
  • بازدید :

    photo 2025 05 07 01 19 06
  • EAT در سئو چیست؟ دستورالعمل های گوگل برای رتبه دهی
  • بازدید :

    photo 2025 05 03 21 52 29
  • سئو تکنیکال چیست؟ + گام های حیاتی برای بهبود سئو فنی
  • بازدید :

    photo 2025 05 03 21 52 40
  • سئو چیست؟ معجزه بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو
  • بازدید :

    photo 2025 03 08 16 05 59
  • وردپرس چیست؟ مزایا و معایب + مقایسه
  • بازدید :